25 maja 2021 roku
W dniach 7-10 maja 2021 r. w Haikou, w chińskiej prowincji Hajnan, miała miejsce pierwsza edycja targów produktów konsumpcyjnych 2021 China International Consumer Products Expo (CICPE). Wydarzenie odbywało się w nowym centrum wystawienniczym Hainan International Convention and Exhibition Center i zgromadziło ok. 1,5 tys. wystawców z 70 krajów. Łączna powierzchnia wystawiennicza targów to ok. 80 tys. m2. Szacuje się, że CICPE odwiedziło ponad 240 tys. wizytujących.
Konsulat Generalny RP w Kantonie brał udział w organizacji i obsłudze polskiego stoiska informacyjnego na CICPE 2021. W ramach stoiska w targach uczestniczyli również przedstawiciele firm dystrybuujących polskie produkty na rynku chińskim. W targach 2021 China International Consumer Products Expo w ramach własnych stoisk uczestniczyli również dystrybutorzy polskiej biżuterii z bursztynem.
Na potrzeby udziału w targach CHTF 2020 Konsulat Generalny RP w Kantonie zlecił wydruk katalogów polskich eksporterów otrzymanych w wersji elektronicznej od Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. Oprócz tych katalogów podczas targów na polskim stoisku prezentowano szeroką gamę materiałów promocyjnych i informacyjnych, w tym m.in. materiały otrzymane od polskich firm oraz od Polskiej Organizacji Turystycznej.
Oprócz materiałów w wersji papierowej na stoisku dostępne były cieszące się dużym zainteresowaniem wizytujących kody QR m.in. z adresami Zagranicznego Biura Handlowego w Chinach (WeChat), Polskiej Organizacji Turystycznej (WeChat i Weibo) oraz kampanii informacyjno-promocyjnej na temat potencjału polskiego sektora spożywczego prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (WeChat i Weibo).
Udział Konsulatu Generalnego RP w Kantonie oraz firm korzystających z polskiego stoiska w targach CICPE 2021 był możliwy dzięki środkom Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przyznanych na podstawie zapisów Porozumienia z dnia 9 grudnia 2020 r. w sprawie współpracy polskich placówek zagranicznych przy realizacji zadań ministra właściwego do spraw gospodarki w obszarze promocji polskiej gospodarki za granicą.
Konsulat Generalny RP w Kantonie podczas targów CICPE 2021 zebrał ok. 25 zapytań importowych stanowiących załącznik do niniejszego sprawozdania.
Więcej informacji dotyczących targów 2021 China International Consumer Products Expo można znaleźć na stronie: https://www.hainanexpo.org.cn
Wnioski:
Udział w targach 2021 China International Consumer Products Expo należy uznać za udany. Uczestnictwo w wydarzeniu było bardzo istotne ze względu na możliwość nawiązania kontaktu z firmami potencjalnie zainteresowanymi importem z Polski. Była to również dobra okazja do prezentacji potencjału polskiej gospodarki oraz polskiej oferty eksportowej, w tym branży towarów luksusowych. Do najbardziej perspektywicznych obszarów współpracy z prowincją Hajnan można zaliczyć m.in.: przemysł spożywczy (w tym alkohol, produkty bio- i eko-), kosmetyczny, produktów luksusowych, w tym branżę produkcji biżuterii, ceramiki, a także przemysł jachtowy, medyczny, farmaceutyczny i lotniczy.
Wyspiarską prowincję Hajnan położoną na Morzu Południowochińskim zamieszkuje ok. 8 mln osób. Wprawdzie Hajnan nie należy do najbogatszych regionów Chin, ale jego PKB jest porównywany z PKB Bułgarii, czy Serbii, i jest o ok. 20% większy od PKB Litwy. Potencjał regionu jest jednak znacznie większy. Od 2018 r. cała prowincja posiada status specjalnej strefy ekonomicznej, a władze Chin pracują nad zdefiniowaniem nowych regulacji w taki sposób, by uczynić z prowincji kluczowy dla Chin i całej Azji port morski (budowa Free Trade Port). Dodatkowo wyspa jest obecnie jedną z głównych atrakcji turystycznych Chin, która przyciąga zamożnych turystów z całego kraju. Po złagodzeniu obostrzeń związanych z sytuacją zdrowotną należy spodziewać się ponownego napływu turystów również z zagranicy.
Hajnan staje się jednym z najważniejszych celów podróży zakupowych w obszarze produktów markowych i towarów wysokiej jakości. Organizowane po raz pierwszy wielobranżowe targi CICPE wpisują się w politykę rozwojową chińskich władz. Tworzą nowe szanse dla światowych marek i wysokiej jakości produktów konsumpcyjnych na wejście i ekspansję na rynku chińskim. Ze względu na charakter China International Consumer Products Expo w celu zwiększenia rozpoznawalności polskich produktów na tutejszym rynku wskazane jest większe zaangażowanie polskich firm w bezpośrednią promocję własnych marek w ramach własnych pawilonów. Ich aktywne uczestnictwo w targach może ułatwić im dostęp m.in. do chińskich sieci sprzedaży wolnocłowej zarówno na terenie prowincji Hajnan, jak i w innych częściach kraju.
Załącznik do pobrania:
Zapytania ofertowe CICPE 2021